Algemene vergadering van het mkb 2023 van de Europese Commissie

door | 9 dec 2023 | Bedrijfsleven, Ecologie

Gedurende 3 dagen, van 13 tot 15 november, werd Adélaïde Biebuyck, CEO van Greenzy, door de Europese Commissie uitgenodigd om te spreken en haar aanbevelingen te geven in het panel "duurzame ondernemingen" van de #SMEAssembly2023 met : Kirsten Dunlop, CEO van Climate KIC, Friederike Welter, Professor aan het Institut für Mittelstandsforschung, Ute Stephan, Professor aan King's Business School, Lorenzo Giornelli, Directeur van Ceramich Noi, Gerardo de Luzenberger, Professional Facilitator en Bonifacio Garcia Porras van de Europese Commissie.
Het was een geweldige kans aangeboden door André Meyers om alle door de Commissie voorgestelde panels te ontdekken. ☺️

Adelaide Biebuyck - Algemene vergadering SME's 2023

Eerst vroegen we hem wat er was veranderd en wat Greenzy beïnvloedde. 🤔

Adélaïde wees erop dat duurzame projecten de norm worden. Er wordt tenminste rekening gehouden met het duurzame aspect, zelfs als dat niet de kerntaak van de startup is. Bovendien worden deze lokaal veel meer financieel ondersteund dan in de EU met duurzame bedrijfssubsidies.
Aan de andere kant is het voor duurzame projecten nog steeds even moeilijk, zo niet moeilijker, om eigen vermogen aan te trekken. 💰

Het is belangrijk om prioriteit te geven aan het financieren van duurzame projecten, omdat dat vanuit financieel oogpunt de toekomst is. Maar het heeft vooral geen zin om te investeren in bedrijven die tegen duurzaamheid ingaan. Laten we verandering activeren door te investeren in duurzaamheid.

Wat waren zijn aanbevelingen voor een duurzaam bedrijfsecosysteem? 💡

Hier is zijn antwoord:
Met Greenzy werden we geconfronteerd met verschillende uitdagingen bij de ontwikkeling van het product en de uitdaging die we onszelf stelden was om technologie ten dienste te stellen van het milieu.
Dit zijn de uitdagingen waarmee we werden geconfronteerd:
1) Erg moeilijk om systemische experts te vinden om aan het hele project te werken om het duurzaam te maken.
Uiteindelijk vonden we een Belgische partner die failliet ging. 😓
Zet de middelen in om ervoor te zorgen dat er meer van hen zijn en dat dit de norm wordt.
2) Lokale partners vinden die ons in staat stellen om tegen een concurrerende prijs te produceren.
Om de productie duurzaam te maken, moeten we ook zoveel mogelijk lokale productie promoten. Concurreer zoveel mogelijk met productie buiten de EU, eerst met subsidies, dan door meer middelen voor fabrikanten te structureren. We moeten hen helpen concurrerender te worden.
MAAR desondanks is het voor veel sectoren nog steeds goedkoper om buiten de EU te produceren, en goedkoper is 2 tot 3 keer goedkoper. Bovendien is het moeilijk om concurrerend te zijn omdat er niet veel identieke fabrikanten in dezelfde regio zijn. 🇪🇺 🇧🇪

U kunt alles wat gezegd is terugvinden op PDF(SME Sustainable Enterprise Panel), waarin de meningen van alle panelleden zijn samengevat. 🤯

En hier vind je de volledige video van het evenement, inclusief alle toespraken.

0 commentaren